måndag 29 september 2008

Krisplanen går inte igenom!

De senaste veckorna har jag med viss entusiasm följt den finansiella kris som etsar sig fast på alla näthinnor världen över. Då jag är en väldigt destruktiv människa var det en stor del av mig som hoppades på att den beryktade krisplanen inte skulle gå igenom - vilket vi nu får se!

Jag är naturligtvis ingen expert, men är det inte vid sådana här tillfällen då man snabbt snickrar ihop en ny modifierad räddningsplan light för att ändå ge marknaden det den vill ha? Det lär inte sluta vid det här i alla fall.

Personligen har ju den här "krisen" gjort mig fattigare och fattigare, trots att jag med idog beslutsamhet har jobbat för att kunna hålla uppe förmögenheten tack vare mitt extrajobb. Det ser dock ut som att mina målsättningar från år 20 till år 21 kommer att falla kort gällande just förmögenhetsbiten. Nästa år kommer jag endast ha ett mål gällande nettosparande, och inte ett på satt förmögenhet. Jag känner ingen som helst oro över vare sig mina besparingar eller om det kommande börsläget. En sund reaktion nedåt på fastighetsmarknaden är säkerligen också att vänta i takt med att räntorna för interbanklån har skjutit i höjden ordentligt. På det sättet kan jag köpa mig min drömlägenhet i stockholm för mindre pengar än vad jag egentligen hade varit beredd att betala för den - och dessutom kan jag få ett större ägande i de bolag jag så önskar att bli delägare i.

Mvh David

2 kommentarer:

Anonym sa...

Efterfrågar ett blogginlägg med dina funderingar på att skaffa sig en kapitalförsäkring i dagsläget. Spontant känns det som att det vore väldigt lönsamt att köpa stora och stabila aktier i en kapitalförsäkring idag, realisera (eventuella) vinsten om några år och därefter använda sig utav vanlig depå igen.

Tack på förhand!

Anonym sa...

Hej, sjusst blogg! Vilka bolag önskar du bli delägare i?