måndag 3 mars 2008

Otroligt vad börsen överreagerar...

Jag tänker då idag på mitt kärninnehav Kabe Husvagnar. Husvagnsregistreringen ökade med 29% i februari, och husbilsregistreringen ökade samtidigt till 131 från 69 bilar. På detta handlar Kabe upp nästan 3% på en annars skarpt fallande börs.

Låt mig säga såhär. I mitt tycke är Kabe fortfarande väldigt undervärderat. Men att, som så ofta tidigare, kolla på de kortsiktiga registreringssiffrorna och därefter handla aktien upp eller ner kraftigt blir alltid en överreaktion. Det har registrerats 239 istället för 185 husvagnar. Det finns ingenting som får mig att tro att husvagnsregistreringen plötsligt katapultar. Snarare är det så att det kan finnas en smått positiv trend på husvagnsregistreringen, vilket vi har sett de senaste åren, men att februarisiffrorna endast är en tillfällig överfluktuation uppåt. Det är fullkomligt vansinnigt att en sån här nyhet, enligt börsen, har ett nyhetsvärde på 28,5 miljoner, ifall vi antar att Kabe utan nyheten hade fallit med en krona idag.

Överlag får jag väl dock erkänna att jag har varit väldigt lyckosam under januari och februari. Stora nettoköp i Nobia från 56 SEK med påfyllning på 46 SEK och stor påfyllning på 42 SEK tillsammans med Ballingslövköp på 150 SEK och Kabe-köp på 86,5 SEK för några dagar sen, har gjort att jag klarat den så kallade "börsturbulensen" väldigt bra, trots Arosköp på 41,3.

Jag har ingenting emot fortsatt fallande kurser, även om mitt Kabe-innehav i dagsläget är mer än 20% av portföljen.

Ett bolag jag kommer ta upp lite mer framöver är Aros Quality Group. Det finns en del reservationer kring bolaget, men jag skall försöka få fram varför jag tycker det positiva vida överträffar det negativa om just detta bolag. Det blir dock lite senare.

Mvh David

Inga kommentarer: