torsdag 28 februari 2008

Rapportkommentar SHB

SHB är ett annat av mina favoritinnehav. Jag förespråkade tidigt bankens stora konservatism, och jag ansåg vid tillfället jag tog in bolaget i min egen portfölj att de förtjänade dels en högre värdering, och dels en premievärdering gentemot övriga banksektorn. Premievärderingen finns där nu, vilket är helt naturligt, i och med att bolagets track record och mycket fina kontroll på kostnaderna plus en stor överkapitalisering gör att bolaget har en mycket stabil grund att stå på. Bolaget växer kontrollerat, och nyöppnade kontor visar vinst redan efter ca två år.

Igår släppte SHB sin bokslutskommuniké för 2007. Överlag är det alltid intressant att då de senaste kvartalssiffrorna, men oftast är det inte så mycket för siffrornas skull. Min tanke är, att ifall du väl har gjort ett gediget analysarbete på ett företag, samtidigt som du håller dig inom din circle of competens, bör du inte vara speciellt oroad över kommande enskilda kvartalssiffror.

Låt mig presentera följande tankeexempel, vilket ständigt finns aktualiserat i större eller mindre grad på börsens olika företag.

Företag A har växt stabilt i 10 år. Tillväxten har varierat mellan 10% och 20% per år. Genomsnittstillväxten är 13%. Under enskilda kvartal har dock tillväxten stundtals varit obefintlig.

Företag B har haft svåra problem med försäljningen, och tappat marknadsandelar. Bolaget har en försäljning som är 70% av vad den var för 10 år sedan, och har gång på gång lanserat åtgärdsprogram för att vända skeppet.

Företag A presenterar så en kvartalsrapport, där det visar sig att bolaget minskar sin försäljning med 5% för ett enskilt kvartal jämfört med året före.

Samtidigt presenterar Företag B en rapport där försäljningstillväxten landar på 30%. Bolaget gör samtidigt sin största vinst på 3 år.

Båda rapporter kommer som en överraskning för marknaden.

Nu till det roliga, för här går det att tjäna pengar på sikt. Även om det naturligtvis inte är önskvärt att företag A minskar sin försäljning, har bolaget visat på en lång och gedigen lönsamhet. Bolaget har inte förvandlats från en guldklimp till ett monster över en natt - lika lite som Stefan Holm inte går från att vara världens just nu bästa höjdhoppare till att vara den 20e bästa ifall han skulle riva ut sig på 2,23 i en höjdhoppstävling. Ifall oddset för att Stefan Holm ska vinna inomhus-em plötsligt 15-dubblas, är det rätt sannolikt att en bookie överreagerar. På samma sätt är det förmodligen en överreaktion om Företag A faller med 20% på sin kvartalsrapport. Företag B däremot, är förmodligen fortfarande ett riktigt skitbolag, speciellt när kursen rusar med 40% efter en sådan rapport. För att nämna något ur mitt eget liv i kontrast: jag suger på bowling. Igår gjorde jag 3 strikes på raken. Jag suger fortfarande på bowling. Folk är överlag väldigt duktiga på att dra alltför långtgående slutsater över tillfälliga fluktuationer - utnyttja detta.

Så över till SHB. Jag skulle hellre se större aktieåterköp än extrautdelningar - min dröm vore att bolaget varje år, 10 år framåt i tiden skulle köpa tillbaka 10% av de utstående aktierna (vilket bolaget med dagens värdering och intjäningsförmåga har potential att göra, så länge inte kursen rusar mer än vad antalet aktier minskar). På 10 års sikt skulle därmed bolaget minska sina utstående aktier med två tredjedelar, och därmed skulle vinsten per aktie öka med 200%. Med detta kommer långsiktigt aktieägarvärde.

I övrigt om rapporten, lite under förväntan men absolut ingenting att hänga upp sig på. SHB är fortfarande samma bolag, och så länge de inte spenderar pengarna till att frångå sin konservativa organiska tillväxtstrategi och istället börjar köpa skitbanker till höger och vänster, så kommer jag vara säker i mitt innehav och kanske till och med öka tids nog.

Mvh David

Inga kommentarer: