lördag 30 december 2017

Våga siza upp - viktig lärdom 2017

Årets viktigaste lärdom för mig var att i högre utsträckning utvärdera bolagsinköp kontinuerligt och våga siza upp när tesen går i rätt riktning.

I år har jag gjort aktieköp i tre olika aktier. Från första inköp (vilket har varit sent 2016 i ett bolag)  har de gått ungefär som följer: -25%, + 20% och +125%. Det förstnämnda bolaget har gått något sämre än förväntat, det andra och det tredje i linje med mina förväntningar. Min övertygelse beträffande bolag nr 2 och särskilt bolag nr 3 blev allt större allteftersom mer information kom fram, vilket gjorde att jag i båda fall ökade kraftigt i dessa två bolag. Faktum är att dessa två varit mina två största investeringar någonsin, med 3 marginellt större än 2.

Hade jag lärt mig detta tidigare, hade jag vid flera tillfällen sett goda möjligheter att siza upp i någon/några av mina främsta vinnare. Med lite mer erfarenheter på minnet hoppas jag att detta är ett område där jag framöver ska kunna göra mer rätt än fel. Förhoppningsvis är det inte för sent för en gammal hund att lära sig sitta.

Utan edge är det fullständig galenskap att öka på till väldigt stora bets. Diversifiering som koncept är sättet som en "know-nothing-investor" har att skydda sig mot kapitalförlust. För egen del hoppas jag kunna minska på diversifieringen över tid.

Jag har för övrigt tänkt kring beslut att göra investeringsresultat publika eller inte. För många investerare därute är det säkert inte en lika stor sak som för mig. Har man koll på sitt ego, oavsett hur duktig man är, så är inte publiceringen av resultat något som borde påverka attityden till att göra ett bra jobb även nästa år. För egen del är jag dock osäker på att så vore fallet, jag får nog med hybris av att berätta investeringsresultat för människor runtomkring mig.

God fortsättning och ett gott nytt år vill jag önska den exklusiva skara människor som läser mina tankar. Ni är inte många, men jag tycker det är kul att kunna skriva av mig mot ett bollplank som är något mer levande än skolgårdens.

Tills nästa gång,

David

Inga kommentarer: