lördag 31 maj 2008

Varför skuldfri?

"Den som är satt i skuld är inte fri" sa en mycket intelligent statsman har jag för mig. Jag får ofta höra olika människor förmedla samma tanke. Att skulder och lån är något man endast tar för att det är nödvändigt, och något som man helst borde slippa undan helt. Att låna på sitt hus ses som okej, eftersom det inte finns några andra alternativ för de flesta, men att köra en ganska kraftigt belånad aktieportfölj väcker mer ifrågasättande. Detta är i mina ögon ett rätt så onyanserat sätt att se på belåning, speciellt med tanke på de fördelar som belåning ger:

  • Belåning ger skattereduktion, vilket gör att du endast i realiteten behöver betala 70% av lånekostnaden.
  • Hävstången på dina investeringar ökar kraftigt.
För att illustrera fördelarna med belåning, kan exempel lätt tas från bostadsmarknaden. Jag kan ärligt inte säga en enda människa jag känner, som har förlorat pengar på sin bostad. Väldigt många personer har däremot tjänat miljoner på att behålla sin bostad en längre tid. Gemensamt för flera av dessa personer, är att de ofta har fått en avkastning på flera tusen procent på sitt insatta kapital.

Ett par köpte en bostad för 1,475 MSEK 1990, precis innan bostadskraschen. Samma par sålde år 2006 bostaden för 3,6 MSEK. Endast en värdeökning på 144% kan tyckas, eller en årlig värdestegring på 5,7%. Men ifall vi istället tittar på hur mycket paret investerade i huset till att börja med: 150 000 SEK, och tittar på vad de har fått ut efter att lånet är betalt 16 år senare, 2,275 MSEK - en värdestegring på 18,5% årligen, trots att husköpet ingalunda gjordes på en optimal tidpunkt (för att göra uträkningen korrekt måste vi naturligtvis ta hänsyn till de räntor som har betalats, men det går snabbt att konstatera att skillnaden mellan 5,7% och 18,5% i det här fallet har varit mer än tillräcklig för att jobba in räntorna).

Jag tycker att det under vissa förutsättningar helt klart finns möjlighet att via belåning kraftigt öka sin förväntade avkastning på lång sikt. Dessa förutsättningar handlar om att:

  • Investera långsiktigt.
  • Investera smart.
  • Kunna täcka sina räntekostnader flera gånger om, med stabila intäkter som ges ex.v. via ett jobb.
  • Agera på kortsiktigt kraftiga felprissättningar.
Alltså. När börsen rasar 30-40%, och att du som investerare bedömer att aktier är billigare än på länge samt att du kan förvänta dig en god avkastning vid de prisnivåer som då råder, samtidigt som du har stabila intäkter som räcker flera gånger om till att betala dina räntekostnader: Var inte rädd för att belåna ditt innehav. I längden kommer det kunna vara mycket lukrativt.

Belåning är givetvis inte något för alla. Jag använder det vid tillfälle, för att jag dels ser mig som riktigt intresserad och bedömer min investeringsförmåga till att vara tillräckligt bra, samtidigt som jag kan täcka mina lånekostnader flera gånger om. Ett någorlunda stabilt psyke är naturligtvis en förutsättning, och att låna för korta affärer är något jag personligen är livrädd för.

Mvh David

10 kommentarer:

Cristoffer sa...

Tycker nog du glömmer några viktiga saker.

Först när det gäller bostäder så är det viktiga inte utifall man lånar pengar och köper en bostadsrätt/hus eller om man bor i hyresrätt. Det viktigaste torde vara boendekostanderna.

Jag köpte år 2000 (sålde 2003) en bostadsrätt. Bostdasrtten hade då ung samma kostander nästan precis som om jag hade bott i en likvärdig bostsdssrätt. I dagsläget är det ju nästan så att bostadsrätter i de större städerna i landet är så dyra så att dom nästan är dubbeltså dyra som en likvärdig hyresrätt sett i månadskostand vid belåning. Mao bör man tänka sig no för när man drar på sig höga boendekostander oavsett hyresrätt eller bostads/villa. Lånen är en enbart en form av finansiering då även hyresrätter är belånade men då är det din fastighetsägare som betalar lånen. Idagsläget så tippar jag att fastighetspriserna troligtvis kommer stå still eller gå ned lite det är inte en helt sund marknad, när "alla" finansierar sina bostäder genom att den föregående lägenheten har stigit i pris.

När det gäller belåning av aktier så tycker jag att man skall vara mycket försiktig. Det klokaste är kanske att låna på aktieposrtföljen genom att man har ett huslån.

Det man också bör betänka när det gäller belåning av aktier är räntan i relation till direktavkastningen. Dvs om aktierna kan betala sig själv t.ex. om låneräntan är 4% och aktieutdleningen 5% och kan tänkas öka.

Själv tog jag studielån som jag egentligen inte skulle behövt som jag köpte aktier för (dont tell my mother) under 2001 och 2002. Många aktier var då synnerligen förmånliga att belåningsköpa (i mitt fall Ratos, Lundbergs och SSAB som jag har kvar än idag Sardus som jag också köpte finns dock inte kvar)

Men lån är alltid riskfyllda så man bör göra belåning med moget övervägande.

Anders sa...

Hejsan,
Jag haller nog med Christoffer att man skall ta det forsiktigt med lan. Man vet aldrig hur framtiden ser ut. Nar jag kopte min forsta BR (Kungsholmen) behovde agarens foraldrar ga i borgen. Anledningen var att han tvingades salja langt under inkopspriset och hade kvar restlan utan sakerhet. Trakigt! Det var forresten pa den tiden da BR rantan var pa 12%. Hur manga klarar 12% idag? Och hur skulle det paverka bostadspriserna?

USA hade under en 20 ars period da huspriserna gick ner med i snitt 2%per ar.

Lite skulder ar annars ok sa lange man har bra marginaler att betala rantor och man sover gott om natten. Men som sagt, man skall vara forsiktig med att spekulera med lanade pengar.

David sa...

Det jag framförallt är motståndare till, är ett kategoriskt motstånd mot hög skuldsättning - även när man som privatperson har mycket stora marginaler att kunna klara sin skuldsättning på. På samma sätt som det ses legitimt för en 30åring med låga levnadsomkostnader och ett bra jobb att låna pengar för att köpa en större lägenhet när han klarar av markanta räntehöjningar, så tycker jag det inte är något problematiskt att personer med goda inkomster fast lägre förmögenhet lånar pengar för att kunna förränta sina pengar snabbare - så länge de vet vad de håller på med i tillräcklig utsträckning.

Mvh David

Anonym sa...

Hög skuldsättning kan bli ett större problem när man går in i en lågkonjunktur eller en depression.
En fråga är väl vilken period vi ekonomiskt kan hämta våra referenser ifrån, från de senare decennierna eller är det så illa att vi måste ta referenser från börskraschen 1929 och depressionen som följde på den?

Gustav sa...

Vilken ränta får man betala vid belåning hos t ex Avanza? SKiljer sig dessa belåningsräntor åt mellan bankerna eller är de knutna till någon särskild ränta, rent generellt alltså?

Anonym sa...

Frågan är vad "hög skuldsättning" innebär. På en bostad ligger de flesta kring 80-90% av inköpspriset, men att belåna aktier till 80-90% av belåningsvärdet är ju betydligt mer riskfyllt... Själv har jag inga problem med att ligga på en belåning (i nuläget) på 15% om man räknar allt, och jag har inte heller några problem med att dubbla denna belåning om nu börsen viker lite till... fast än så länge har jag ju inte haft rätt om att det kommer en ny sättning. Men jag bidar min tid.

Kaktus sa...

Jag funderar mycket på det här nu, främst om jag ska amortera eller köpa aktier. Det är ju delvis samma sak. En faktor är att vi om ca två år kan behöva belåna vår BR i Sthlm ytterligare för att dottern ska kunna köpa sin första BR. Om räntan då är mer normal (jag menar 3-4 %) så kommer det vara viktigt att ha ett bra förhandlingsläge gentemot bankerna. Det kan bli svårt ha råd annars. Det är väl mest belåningsgrad som avgör? Eller finns viktigare variabler ? Är 48 och statlig tjänsteman. 60% belåningsgrad.

David sa...

Jag skulle rekommendera att du pratar med din bank redan idag för att kolla hur ert belåningsutrymme ser ut, för att därefter fatta beslut. Bankernas modeller är rätt rigida, och deras kalkyl lär inte ändras mycket ifall räntorna går upp (de räknar redan med högre räntor som säkerhetsmarginal).

Du har 17 år kvar till pensionen och ett förmodat mycket säkert jobb. Jag hade i din situation prioriterat aktieportföljen, men till syvende och sist beror det på din förmåga och riskvilja!

Kaktus sa...

De vill gärna låna ut mer pengar som det ser ut nu. Jag är nog lite märkt från när vi köpte första BR 1996 och hade ett dåligt förhandlingsläge dessutom och fick 10% räntesats bundet två år. Vill inte vara med om det igen. Högre räntesats också vid över 60% belåning tyvärr.
Jag tror vi kör på i alla fall ett år till som nu, rätt fegt. Om det blir en sättning på typ 25 % kan vi nog sluta amortera helt ett tag.

Det var visst en gammal tråd det här. Men ämnet blir knappas inaktuellt. Har du kört med belåning sedan 2008? Good for you.

David sa...

Av och till belånad. Eftersom jag har bostadsrätt nu lär belåningen vara kvar under överskådlig tid. Sätter hellre in pengar på aktiekontot än att amortera!

Lycka till, som du säger så är ämnet alltid aktuellt :)