måndag 3 mars 2008

Effekten av avgifter

Ett litet kortare inlägg för att snabbt aktualisera ett omdiskuterat ämne - vikten av avgifter.

Låt säga att du sparar i en indexfond med 0,3% avgift, som i övrigt följer stockholmsindex. 0,3% låter kanske inte mycket, men betänk att ni med ett aktivt val, på 40 års sikt, faktiskt skulle minska er pension med 11,3% ifall ni pensionsparade i detta alternativ jämfört med att spara i ett likvärdigt alternativ utan avgifter. (Har ni istället 1,3% avgift, är frånfäller 40,8% på 40 år! (!!!))

Spelar det någon roll för er? För mig spelar det stor roll. Ifall någon sa till mig att min lön skulle bli 11,3% sämre, men att jag kunde ändra på saken med ett par minuters knapptryckning, hade jag definitivt vetat var jag skulle lägga mina nästkommande minuter framför datorn.

Och fortfarande finns det folk som sitter med indexfondliknande fonder, eller till och med indexfonder med avgifter, och inte har bytit till Avanza Zero än. Ta mitt ord för var det är värt, då jag både är kund och aktieägare i bolaget, men det här säger jag endast av ren välvilja.

Det som fascinerar mig mest, är att det tog mig flera månader av tjat att få mina föräldrar att första att de inte hade någon anledning att betala tusentals kronor årligen till Robour för att låta någon annan sköta jobbigt dåligt åt dem. Tron, och som jag ser det, övertron på bankväsendet som något heligt väsen som aldrig skulle vilja göra någonting för pengarnas skull, har i min mening gått lite för långt. Det är väldigt fascinerande att vi kan pruta på blocket eller i musikaffären, ibland för så lite som hundralappar, samtidigt som vi kan låta oss bli blåsta av första bästa banktjänsteman på tiotusentals kronor. Det finns nog en hel del folk där ute som gärna åker ett par extra kilometer för att köpa billigare mjölk (och dessutom har råkoll på vad mjölken kostar i de olika affärerna) - och samma folk kan väldigt ofta vara helt omedvetna om sitt eget sparande.

Jag tror den här mentaliteten i viss mån även förklarar att entreprenörskapet och nyföretagandet i Sverige inte är mer utbtrett - det finns en sorts övertro på befintliga strukturer, och vi är väldigt måna om att inte försöka sätta oss eller andra människor i personlig kläm.

Personligen tycker jag det är roligt med lite uppståndelse. Och jag är definitivt mån om att välja mina fighter. Att ta reda på prisskilnaden på mjölk i mina närmaste mataffärer har aldrig intresserat mig. Att få maximal avkastning på mitt sparande ser jag som ett intresse av betydligt större marginalnytta.

Mvh David

Inga kommentarer: