fredag 16 maj 2008

Tillbaka från riksgränsen, och bud på Ballingslöv

Riksgränsen var underbart på flera sätt. Även om vädret är extremt opålitligt, så fick vi in en hel del bra skidåkning, vilket tillsammans med såväl god mat, biljard och spabesök gjorde resan till lyckad. Jag blev förvånad över att det var så kallt, och fanns så mycket snö, som det gjorde. Riksgränsen har ju i och för sig öppet till midsommar, så det vore väl konstigt om de inte hade snö till nu.

Ballingslöv, mitt tredje största innehav, har idag fått ett kontantbud på sig för 185 SEK per aktie från huvudägaren Stena. Min spontana reaktion är att, även om budet ligger 20% över min inköpskurs, så är budet för lågt. 185 SEK per aktie är ensiffrigt p/E för ett bolag med såväl tillväxtambitioner samt tillväxthistorik. Nedan tänker jag lista en del positivt kontra negativt med avseende på budnivån.

Positivt
  • Jag blir erbjuden en exit i ett bolag som är relativt svårt att handla i.
  • Den gamla, framgångsrike VDn går i pension. Jag gillar inte förändringar, och ett VD-byte kan kanske ställa till det för Ballingslöv.
  • Jag kan och kommer tvingas centrera portföljen ytterligare med de pengar jag får in på 185 SEK per aktie.
Negativt
  • Budet är, enligt alla parametrar jag kan använda, för lågt. Ballingslöv har en fin historik, med en hög organisk såväl som förvärvsbaserad tillväxt, och har på senare tid lyckats integrera nyköpta företag på ett bra sätt i koncernen. Det som talar kanske ändock gör mig benägen att vilja sälja aktierna, är att bolaget i ganska stor mån är konjunkturkänsligt. På sikt är detta dock en mindre fallgrop.
Å ena sidan ser jag gärna en möjlighet att komma ur bolaget för att investera på andra ställen som då relativt sett ser bättre ut, men jag vill ha bättre betalt. Allt under 200 spänn per aktie är inte aktuellt. I mina ögon skulle ett rimligare bud ligga uppåt 230 SEK per aktie. Med dagens bud kommer jag alltså, med största sannolikhet, kvarstå som ägare.

IF Skadeförsäkring, med 13% av röster, har meddelat att de inte är intresserade av dagens budnivå. Förhoppningsvis höjer Stena sitt bud i syfte att lösa ut bolaget från börsen, men egentligen tror jag inte det scenariot är realistiskt. Som det ser ut kommer Stena förmodligen vara nöjda med sin position som cementerad och enskild storägare i Ballingslöv. Det är ju också, trots allt, en del pengar som behöver avsättas för ett helt utköp av bolaget i fråga.

Mvh David

Inga kommentarer: