onsdag 20 maj 2009

Liten Uppdatering

2009 har varit väldigt sjukt för mig i börsväg. Minskade kraftigt ned på belåningen för att sedermera totalt få den att försvinna under slutet av 2008, i och med att Avanza bryskt sänkte belåningsgraderna på en massa papper, vilket ifall det hade velat sig illa hade gjort mig överbelånad. Därför har jag inte investerat så stort som jag hade önskat, under början av 2009. Hursomhelst ligger portföljen, trots detta, plus en bit över 60%. Egentligen har alla mina innehav agerat draglok, men särskild hjälp har jag ju naturligtvis fått av Avanza, HQ, SHB och Nobia (vilka jag ökade kraftigt i när det såg som värst ut). Ställde sedan ut lite säljoptioner i HM i början av januari, vilka jag i dagsläget kan handla tillbaka över börsen för en tiondel av utställningspremien.

Alles gut med andra ord, det tråkiga är väl att det inte går att hitta lika uppenbara steals som Nobia och Avanza var för några månader sen. Avanza är för övrigt det senaste innehav jag har ökat i, först på 93 och sedan på 104. Lycka till och väl mött!

Mvh David

6 kommentarer:

Low sa...

Kul att se att du är tillbaka i bloggvärlden.

/Low

Forex Trading sa...

Drygt när dem sänker belåningen alltså. Man blir galen.

Som en sidnot - vill du ha hög belåning kan du testa valutahandel. De flesta valutamäklare har 200 gångers belåning som standard :)

Anonym sa...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

WallSt sa...

Vi är en par stycken som spelar på börsen. Har gått helt ok, trots de trista tiderna. Vi har följt två aktier under en längre tid:

concordia martime
Lightlab

De verkar vara i rätt läge nu, och har goda framtidsutsikter. Vi har också läst en massa om dessa två den senaste tiden på alla möjliga nyheter, bloggar, forum osv, det verkar vara något på G.

Hört nåt om detta?

Mark Lerche Petersen sa...

To indslag om investeringspsykologi på jyskebank.tv, som du måske kunne finde interessant:

http://jyskebank.tv/012228613181895/aktierne_falder_naar_fodboldlandsholdet_taber

og

http://jyskebank.tv/012248638411219/ville_du_saelge_en_aktie_der_falder

/mark

Stefan sa...

Snubblade över din blogg idag. Lägger upp den bland mina Firefox-starts i förhoppning om att du skall skriva lite mer.

Gick precis in på Avanza och konstaterade att om du varit så likvid att du kunnat ligga kvar i investeringarna i Avanza och Nobia så har du gjort en kanonaffär under det här halvåret/året. Grattis!

Min favorittradingaktie har för övrigt varit SSAB. Den har hög volatilitet så den rör sig lite snabbara än index, både upp och ned. Så tajmar man en uppgångsperiod rätt så ligger man ofta bra till i den aktien, som dessutom alltid är likvid.

Kan man hoppas på att du aktiverar skrivandet på bloggen?