fredag 29 februari 2008

Inte vän med bloggern...

Skrev nyss ett långt inlägg, varpå all text försvann och det autosparades. Nåväl, värre saker har hänt.

Skriver därför ett lite kortare inlägg istället, och mitt tilltänkta inlägg om mig samt portföljresonemang får vänta till lite senare.

Kan konstatera att börsen, som vanligt, hittar sätt att vara volatil på under en helt händelsebefriad dag. Jag fascineras mycket av börsvolatilitet, speciellt då jag inte riktigt förstår varför den är så stor och inträffar så ofta. Det resonemang jag hittills fått mest hjälp av är att börsen i mångt och mycket styrs av ett flockbeteende - och att minsta vink upp eller ner blir en överreaktion. Detta skulle mycket väl kunna stämma, och det är även tacksamt att teorin stämmer överens med tesen att väldigt få klarar av att slå index, och att de som gör det oftast har gått en egen väg (och ofta är inspirerade av Buffetology och Lynchism i sin bästa form).

Mvh David

2 kommentarer:

Alvarsson sa...

Hoppas på ett ihärdigt postande framöver, då detta verkar lovande. 21-åring med lotterivinster, en bred aktieportfölj och som det verkar ett hyfsat kunnande kan inte gå fel.

Kommer det endast handla om aktier liknande ett par andra bloggar eller kommer vi få läsa om specifika summor och fler eventuella lotterivinster? Intressant oavsett..

David sa...

Jag kommer inte nämna summor och liknande. Jag har funderat på att dra in lite annat än bara aktier, men vi får se. Lotterivinsterna har ju varit ruskigt stabila, så de kommer nog att hålla i sig :)