fredag 9 maj 2008

Börsveckan köprekomendation Balder

Börsveckan Special skrev såhär idag om Balder.

"Balder: Erik Selins fastighetsbolag har en direktavkastning på beståndet som enligt Börsveckans beräkningar ligger på lite över 6 procent. Substansrabatten ligger på höga 50 procent. Det skulle krävas ett 15-procentigt prisfall på fastigheterna för att radera ut hela substansrabatten, vilket ger en rätt bra säkerhet. På Börsveckans prognoser kring förvaltningsresultatet blir p/e-talet 10 i år. Kombinerat med den rejäla substansrabatten har vi ett av sektorns bästa case, trots den höga belåningsgraden på 75 procent."

I mina ögon är prognosen på förvaltningsresultatet som Börsveckan gör alldeles för lågt. Jag räknar konservativt med ett p/E-tal på förvaltningsresultatet på ca 7-8 i år. Jag skulle dessutom inte förvånas om resultatet blev ännu lite högre.

Balder är riskfyllt med mina mått mätt, men det höga förvaltningsresultatet samt den stora substansrabatten innebär en viss säkerhet. Det är mycket möjligt att jag ökar i bolaget tids nog. Mitt förtroende för Erik är dessutom mycket högt.

Mvh David

Inga kommentarer: