tisdag 10 juni 2008

Börsstopp - något vi borda ha mer av

Jag är en av de absolut minst drabbade människorna under förra veckans återkommande börsstopp. Jag fick nämligen reda på stoppen långt efter att de hade uppkommit (och blivit åtgärdade), då jag istället för att detaljstudera tillfälliga kurssvängningar i aktieportföljen, varit mer upptagen med det varma vädret. Nu när pollenhalten blivit riktigt sjukligt hög, och till och med jag som tidigare aldrig kännt av pollenproblem, blir tvingad inomhus får jag däremot möjlighet att kommentera det som hände förra veckan. Särskilt motiverad av att kommentera, blir jag då jag inte nödvändigtvis håller med de som menar att vi småsparare drabbades tyngst av handelsstoppen.

För att illustrera fördelarna med börsstopp, ur oss småsparares synvinkel, vill jag därmed lista ett gäng av de fördelar som ett stopp faktiskt innebär.

  • Vi tvingas tänka på faktorer som inte är kursrelaterade, ifall vi ändock önskar att spendera vår tid krings börsen och vad den innebär.
  • Vi hindras från impulsköp.
  • På sikt, stressas vi upp mindre av börshysterin.
Att vi tvingas tänka på faktorer som inte är kursrelaterade är alltid bra. Kursen som sådan skall fungera som en prislapp, och inget annat, för oss småsparare. Ifall handelsstoppet innebär att vi spenderar mer tid utanför huset istället för att glo börskurser (eller får mer gjort på jobbet), så är även detta en sund utveckling.

Att vi hindras från impulsköp är något som, beroende på människa, kan vara mycket betydelsefullt. Ifall vi ämnar att tjäna pengar på aktier, måste våra aktieköp ske med såväl tanke som analys i grunden. Vissa spekulanter är särskilt manade att köpa aktier i stundens infall, och risken är då stor för dessa att de hamnar med svarte petter - efter att de visat ovilja på att sälja ett bolag som visat sig vara riktig skit.

Den sista anledningen, en minskad stress kring de finansiella marknaderna, är den jag uppskattar mest. Alltför många är slavar under sitt eget sparande och sina egna tillgångar. Att vara medveten och sund, innebär inte på något sätt att börskurser måste följas under alla vakna timmar på dygnet. Antalet timmar som normalspararen spenderar framför börsskärmen har jag ingen aning om, förutom att dessa timmar är alldeles för många med tanke på den nytta de ger.

Överlag handlar småsparare för mycket, speciellt med tanke på den egna förmågan. Att bara köpa bra aktier och luta sig tillbaka, och kanske läsa pressmeddelanden/delårsrapporter en gång i månaden är fullt tillräckligt för de allra flesta. Genom att ta det lite lugnare, så minskar risken för att girighet och hype etsar sig fast i hjärnan och agerar värdeförstörande. Kanske ska vi gå så långt, att vi börjar stänga av oss själva från börshandel alla dagar då solen skiner och eventuella ungar har sommarlov? Egentligen så är ju ändå att kolla snabbt svängande siffror det minst rationella vi kan göra ifall vi vill ha ett utbyte av vår egen tid.

Inga kommentarer: