torsdag 3 december 2009

Århundratets börsår för mig?

Ja, året har sannerligen inte varit särskilt friskt. Det är lite svårt att räkna på hur väl jag egentligen ligger till, men i runda slängar är jag upp 160% för året. Avanza har varit den mest bidragande aktien i och med att jag har ökat kraftigt där, samtidigt som även Nobia, SHB, HQ och egentligen alla andra innehav har hjälpt till rätt kraftigt.

Min portfölj är även den något uppdaterad i dagsläget. Efter noggrann utvärdering har jag faktiskt sålt mina HQ-aktier så sent som i förra veckan. Jag kan även konstatera att jag inte är helt nöjd över de analyser jag tidigare har presterat avseende bolaget - utan jag kan nog tycka att jag har bedömt bolaget lite för mycket sken av vad konsensusvärderingar legat i övrigt för den typen av bolag. Jag tror inte alls att HQ går en mörk framtid till mötes, men jag upplever en kraftigt ökad konkurrens och prispress samt även ökat medvetande inom just private-banking-området, vilket gör att de på sikt kan få svårt att nå upp till historiska marginaler. I sken av detta ser inte caset tillräckligt bra ut. HQ är faktiskt det bolag jag har haft längst i portföljen och därefter sålt, vilket föranleder att jag kommer få betala en del skatt för den kraftiga värdeökning de medfört.

Jag har även investerat rätt kraftigt i Castellum under hösten. Min GAV ligger någonstans under 50 SEK, och jag kan väl konstatera att jag har haft turen på min sida även där och mycket snabbt fått erfara en snabb och kraftig uppvärdering. Jag bedömer fortfarande priset som attraktivt dock.

Anledningarna till min inaktivitet har varit många, men mynnar naturligtvis ut i min olust att blogga. Vi får se om det blir bättre en tid framöver nu. Jag känner att jag har en del att skriva om: förhoppningsvis kan jag producera något inom närtid som handlar om att det faktiskt går att hitta KATASTROFBOLAG på alla marknader, oavsett hur undervärderade eller övervärderade marknaden är som helhet. Mitt absoluta hatobjekt morphic har inte konkat än, men vi får se hur lång tid det tar.

Mvh David

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena David!
Grymt imponerad av portföljutvecklingen!

Hur går tankarna när du investerat i Castellum?
Är inte så insatt i själva bolaget, men skulle akta mig för fastigheterbolag nu.

Kika in en graf på inflationsjusterad utveckling på fastighetspriser.
Fundera lite över vilka faktorer som påverkar priserna och hur utvecklingen kommer se ut för dessa. Kom sedan med en kommentar =)

Mvh kungen

David sa...

Castellum är ett rent kassaflödescase. Jag är fullt övertygad om att folk tar alldeles för stor hänsyn till prisjusteringar på marknaden, istället för att kolla på beständighet i bestånd och räntebindning/räntekänslighet. Jag har aldrig, och kommer förmodligen aldrig, att investera i ett fastighetsbolag med huvudmotivering i ett värderingsgap mellan verkligt värde och redovisat värde, eller baserat på en tro eller förhoppning om kraftigt förändrade priser i en närtid.

Mvh David

BolagsInvest sa...

160%, imponerande! Grattis till utvecklingen.