lördag 21 januari 2017

Hur ska jag spara? Två enkla sätt att få bra resultat

Jag har vid ett par tidigare tillfällen och för mer än åtta år sedan, skrivit om ett par enkla spartips som står sig väl över tiden. Vid tillfället hörde var aktiebloggande något relativt nytt, finanskrisen var i antågande och intresset för börsen var ljummet. Vissa goda råd står sig väl i tidets test, och jag tänker därför kort stipulera ett par av dem nedan.

1. Minimera onödiga avifter
Kanske har din indexfond en avgift på 0,3%? Det låter inte så mycket, men på 40 års sikt kommer du att få ut ett sparkapital som är 11,3% mindre än om avgiften kunde undvikas. Jag behandlar ämnet i detta inlägg. Överlag innefattar denna punkt även att det nästan alltid är en bra idé att koncentrera sitt sparande till de lågbeskattade investeringsalternativen Kapitalförsäkring och Investerinssparkonto. Skatteregler kan ändra sig, och när jag skrev det här inlägget fanns inte ens Investeringssparkonto som kontoform.

2. Sprid riskerna tillräckligt mycket för ditt psyke och din kompetens - men INTE mer
För de absolut flesta sparare innebär detta att lägga så lite tid som möjligt på aktiva investeringsbeslut, och istället uppnå marknadsavkastning till maximal riskspridning. Köp en indexfond eller liknande och luta dig tillbaka ifall du, som de flesta svenska sparare mest är intresserad av att få en extra buffert för framtida konsumtion och/eller ekonomisk trygghet. För lite mer än åtta år sedan skrev jag ett inlägg som beskrev ett par olika sätt att försöka få indexpräglad avkastning till låga kostnader.

Vid tillfället satte jag ribban ännu lite högre, och hävdade att en relativt ointresserad sparare skulle kunna investera i investmentbolag och kunna överavkasta börsen över tid. Sedan jag skrev detta har jag ändrat uppfattning, och anser idag att det bästa för de flesta helt enkelt är att köpa indexfonder. Kanske kan överavkastning över tid uppnås genom att försöka följa idéer från aktiebloggosfären eller seriös aktiejournalistik (Börsveckan eller Värdepappret är de två tidningar jag i så fall i dagsläget hade rekommenderat).

Ifall en sparare är beredd att lägga mycket tid och kraft på att försöka bli en bättre investerare än marknaden, finns denna möjlighet såklart kvar. De absolut flesta som testar, kommer dessvärre att bli besvikna. Marknadsavkastning är den genomsnittliga avkastningen, och efter kostnader så kommer den genomsnittliga spararen att få nöja sig med en avkastning under marknadsavkastningen.

Jag har ett inlägg på g vilket behandlar del två i min personliga investeringsplan. Denna punkt handlar om att utveckla min investeringskunskap, och på det sättet kunna uppnå bättre än marknadsavkastning. Förhoppningsvis kan det vara intressant att följa.

Tills nästa gång,

David

4 kommentarer:

S&U sa...

Tror investmentbolag är svårslaget om man viktar om efter substansrabatt årligen.

David sa...

Min reservation kring det är att detta för den mindre aktiva investeraren skulle bli för mycket jobb. Det rör ju i praktiken bara några knapptryckningar per år, men jag tror tyvärr det är för mycket för de flesta.

Simon sa...

Vad tycker du om Spiltan Aktiefond Investmentbolag istället för ett par indexfonder då?

David sa...

I dagsläget handlas många investmentbolag med premium, dock inte de som har stört vikt i fonden. Avgiften verkar rimlig och är vad jag lan bedöma ett okej innehav som lär vara jämnbra med indexfonder.

Om du förvaltar mycket pengar kan du konstruera din egen investmentbolagsportfölj. På det sättet får du fler anledningar att hålla dig uppdaterad om vad som händer med dina innehav!