torsdag 7 december 2017

Julklappstips - The Richest Man in Babylon

God Jul och Gott Nytt år!

Jag är övertygad om att goda läsvanor är helt nödvändigt för att utvecklas inom de områden man vill utvecklas. För mig är fokuset i huvudsak investeringar, vilket gör att jag lägger mitt lösgodis inom det ämnet.

Detta inlägget är förmodligen en del av en serie, och således det första inlägget på samma tema. Jag tänkte här tipsa om några av de bästa böcker jag läst under året, och den första är The Richest Man in Babylon. Senast jag kollade så kostade den en tia eller två på kindle, vilket är mitt favoritsätt att läsa.


Vem som helst har nytta av boken, oavsett kunskapsnivå. Men mest nytta av boken har unga killar och tjejer med ett intresse av ekonomi. Det är fascinerande att boken, trots många år på nacken, är tidlös, rolig, snabbläst och lättläst. En van läsare slukar denna på en eftermiddagssittning.

Boken har tidigare varit rekommenderad av Charlie Munger, och den tar på ett lekfullt, spännande, koncist och konkret sätt grepp om ämnen och teman som är väldigt svåra att beskriva med ord. Berättelserna vi får ta del av i boken handlar om att betala sig själv först (underspend your income), göra distinktionen mellan produktiva och improduktiva tillgångar, att inte låta slaktaren ge dig tips om ädelstenar, och att lära av de som redan lyckats.

Jag hade nog mognat ett par år snabbare på börsen ifall jag kommit i kontakt med boken tidigare, och det här är den bästa bok jag läst i år.

Tills nästa gång,

David

Inga kommentarer: