tisdag 11 mars 2008

Boktips: The Intelligent Investor

Boken The Intelligent Investor, skriven av Benjamin Graham, är ett mästerverk på väldigt många olika sätt - men framförallt för att det förmodligen är den bästa bok på investeringar som någonsin skrivits.

Benjamin Graham var lärare till Warren Buffet, och Buffet själv har alltid varit mycket glad och tacksam över att ha haft Graham som lärare.

Boken tar upp många av de fallgropar som spekulanter faller i, samt hur dessa ska undvikas. Vikten av att inse sina begränsningar påtalas mycket noggrannt - och detta är något som flertalet framstående investerare verkligen tagit åt sig, med Buffet i spetsen.

Det som är riktigt vettigt med boken, är att fokuseringen inte sker på företagsvärdering. Det finns andra böcker som går igenom företagsvärdering på ett mer gediget sätt. Bokens styrka är istället, att det ger dig som potentiell investerare ett mindset som gör det möjligt för dig att kontrollera dina känslor - då dessa känslor är din värsta fiende.

Jag har ännu inte kommit i kontakt med en enda människa som varit besviken efter att ha läst den boken. Jag har personligen läst den 4 gånger, och lärt mig något nytt varje gång.

Mvh David

2 kommentarer:

Cristoffer sa...

Bara att hålla med..

Prof. Dr. Hans Byström sa...

tack för tipset. ska kolla upp den. framförallt eftersom känslor är min största fiende vid mina egna investeringar.