torsdag 3 april 2008

SHB-Analys reviderad... IGEN!

Så, placera.nu har uppenbarligen svårt att bestämma sig. Detta gäller i synnerhet Dag Rolander. För tre dagar sen ändrade han, vilket jag kommenterade i ett blogginlägg, rekomendationen från köp till neutral på Handelsbanken. Idag, efter att kursen har gått upp 5,83% sedan hans inlägg, har han fastslagit att tillräckligt mycket av nyhetsvärde har framkommit för att höja aktien till köp igen (trots att han påpekar att nyheten att SHBs styrelseordförande avgick inte betyder någonting). Nedan är den "nya" analysen/notisen:

http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=45100

Jag får alltså förnya mina antaganden om placera.nu . Och måste göra något eller flera av följande antaganden.
  • Analysen från i måndags var felaktig.
  • Analysen från i måndags var korrekt, men efter att aktien blivit 6% dyrare medför att den är mer köpvärd.
  • Dag Rolander är också en människa som kan göra fel, men har tillräcklig självdistans för att kunna inse dessa och rätta till sina misstag.

För övrigt blir jag lite fundersam. Många av de riktigt smarta människor jag känner refererar till att bankernas vinster de senaste åren varit uppblåsta, och att vinsterna gjorts på marknader som det nu kommer bli svårare att tjäna pengar på (med förbehållet att detta gäller minst för SHB). För mig känns det naturligt att bankväsendet torde vara en relativt stabil bransch, med möjligheter att hålla en stabil intjäning även under lite sämre tider - och det är därför för mig helt naturligt att hålla mig till den enda banken som i mina ögon har visat på denna riktiga stabilitet under ex.v. början av 2000 och fram till nu. De andra bankerna har haft väsentligt mycket slagigare vinster än SHB, vilket jag ser som ett svaghetstecken (tillsammans med högre kostnadstal, ex.v.).

Min tro på SHB är intakt.

Mvh David

Inga kommentarer: