torsdag 6 mars 2008

Warren Buffet

Idag kom Forbes ut med sin årliga ranking över världens rikaste män. Lite överraskande, men glädjande, togs förstaplatsen av Warren Buffet (jag hade förväntat mig Carlos Slim Helú här). Det som för mig är mest fascinerande med skapandet av hans förmögenhet, är att han skapat förmögenheten genom förhållandevis diversifierade investeringar. De flesta av världens rikaste män har istället skapat sin förmögenhet via ett enskilt företag - Buffet å andra sidan har investerat på ett sätt som gör att han idag via Berkshire Hathaway äger 76 bolag, tillsammans med flera andra aktieposter i stora amerikanska och utländska bolag. Under gårdagen såg jag ett några månader gammalt inslag av just Buffet, där han beskriver oljan som troligt ändlig, och att riktigt höga oljepriser torde vara en verklighet framöver. Detta fick mig lite extra intresserad av oljebolag - vi får se om jag hittar något jag verkligen gillar till vrakpris :). Nedan följer länken till Forbes-artikeln.

http://www.forbes.com/home/billionaires/2008/03/05/richest-billionaires-people-billionaires08-cx_lk_0305intro.html

Mvh David

Inga kommentarer: